Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Dom Pomocy Społecznej w Sosnówce

Liczyrzepy 87, 58-564 Sosnówka

Przejdź do treści

Statut

STATUT
DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ
W SOSNÓWCE
 
§1
POSTANOWIENIA OGÓLNE

1. Dom pomocy Społecznej w Sosnówce zwany dalej „Domem” jest samodzielną jednostką organizacyjna i budżetową, finansowaną przez Powiat Jeleniogórski.
2. Dom zapewnia całodobową opiekę i zaspokaja niezbędne potrzeby bytowe, edukacyjne, społeczne i religijne swoich mieszkańców oraz umożliwia dostęp do świadczeń zdrowotnych.
3. Siedzibą Domu jest wieś Sosnówka, gmina Podgórzyn.
 
§2
Dom Pomocy Społecznej w Sosnówce jest Domem:
1 / stałego pobytu
2 / posiadającym 60 miejsc
3 / dla osób w podeszłym wieku
4 / przeznaczonym dla kobiet i mężczyzn
 
§3
Dom działa na podstawie:
1 / ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej /Dz. U. z 2004r Nr 64 poz. 593 z późniejszymi zmianami/
2 /2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych / Dz. U. Nr 155 pozycja 1014 /
3 / zarządzenia Nr 5/ 86 Wojewody Jeleniogórskiego z dnia 26 marca 1986 r. w sprawie utworzenia Domu
4 / niniejszego statutu
5 / innych obowiązujących w prowadzeniu Domu aktów prawnych
 
§4
1. Dom położony jest na gruncie zabudowanym stanowiącym działkę Nr 269 o pow. 11000 m kw oraz działkę Nr 286 o pow. 1700 m kw znajdującym się
w Sosnówce gmina Podgórzyn.
 
§5
1. Dom jest zorganizowany w formie jednostki budżetowej.
2. Dom prowadzi samodzielną gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. Środki finansowe gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym.
4. Podstawa gospodarki finansowej Domu jest roczny plan finansowy.


ORGANIZACJA DOMU
 
§6
1. Domem kieruje Dyrektor odpowiedzialny za jego działalność.
2. Dyrektor zarządza Domem i reprezentuje go na zewnątrz.
3. Dyrektor wykonuje wszystkie czynności z zakresu prawa pracy wobec podległych sobie pracowników.
 
§7
Dyrektor organizuje pracę Domu, a w szczególności:
1 / zapewnia warunki do realizacji działania Domu
2 / inspiruje i kontroluje prace podległych pracowników
3 / dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na działalność Domu
 
§8
Dyrektor wykonuje swoje działania przy pomocy:
1 / Głównego Księgowego.
2 / Kierowników Działów.
 
§9
1. W razie nieobecności Dyrektora Domem kieruje Główny Księgowy lub inna osoba przez niego uprawniona.
2. Główny Księgowy kieruje pracą Działu Księgowości.
3. Główny Księgowy prowadzi gospodarkę finansowo – księgową i rachunkowość Domu zgodnie z obowiązującymi przepisami.
 
§10
W Domu tworzone są działy:
a / Dział podstawowych świadczeń opiekuńczo – terapeutycznych
b / Dział administracyjno-gospodarczy
c / Dział finansowo-księgowy
 
§11
 
Kontrolę wewnętrzną sprawuje Dyrektor, Główny Księgowy, Kierownicy Działów.
 
§12
 
Szczegółową organizację i działanie Domu określa regulamin organizacyjny nadany przez Zarząd Powiatu Jeleniogórskiego.


ZASADY DZIAŁANIA DOMU
 
§13
 
Działalność Domu opiera się na następujących zasadach działania:

1 / zasada poszanowania godności, intymności i samodzielności mieszkańców oraz ich przekonań religijnych
2 / zasada troski o rozwój osobowości i w miarę możliwości samodzielności mieszkańców
3 / zasada zapewnienia bezpieczeństwa i spokoju mieszkańców
4 / zasada uwzględnienia fizycznej i psychicznej sprawności mieszkańców przy egzekwowaniu ich obowiązków
5 / zasada poszanowania prawa do utrzymania i rozwijania kontaktów z rodziną i środowiskiem lokalnym
6 / zasada rozwijania aktywności mieszkańców
7 / zasada poszanowania prawa do godnego umierania i sprawiania zmarłym pogrzebu zgodnie z wyznaniem i miejscowymi zwyczajami
8 / zasada poszanowania prawa do posiadania własnych drobnych przedmiotów, środków pieniężnych i miejsca do ich bezpiecznego przechowywania

ZAKRES I POZIOM ŚWIADCZONYCH USŁUG
 
§14
 
Dom zapewnia mieszkańcom podstawowe usługi
1. W zakresie potrzeb bytowych:
a / miejsce zamieszkania wyposażone w niezbędne meble, pościel i bieliznę pościelową, sprzęt oraz środki utrzymania higieny osobistej
b / wyżywienie (w tym dietetyczne), zgodne ze wskazaniami lekarza w ramach obowiązującej stawki żywieniowej
c / zapewnienie w miarę potrzeb i środków, bielizny osobistej i obuwia

2. W zakresie usług opiekuńczych:

a / udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych włącznie z karmieniem i ubieraniem, myciem i kąpaniem osób, które same nie mogą
wykonać tych czynności
b / podnoszenie sprawności fizycznej oraz aktywizowanie mieszkańców w ich codziennym życiu
c / udzielanie niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych
- wyrabianie dowodów osobistych
- pomoc w utrzymaniu kontaktów z rodziną
- utrzymanie kontaktów z sądem opiekuńczym, opiekunami prawnymi oraz kuratorami
3. W zakresie wspomagania:
a / organizowanie terapii zajęciowej
b / zapewnienie korzystania z biblioteki i prasy codziennej
c / organizowanie kontaktu z duchowym i udziału w praktykach religijnych zgodnie z wyznaniem mieszkańców
 
§15
 
Dom świadczy również usługi w zakresie potrzeb zdrowotnych zgodnie z przysługującymi uprawnieniami.

PRAWA I OBOWIAZKI MIESZKAŃCÓW
 
§16
Mieszkaniec domu ma prawo do:

1 / korzystania z wszelkich usług świadczonych przez Dom
2 / uzyskiwania stosownej pomocy w zaspokajaniu swoich potrzeb
3 / uzyskiwaniu stosownej pomocy w zapewnieniu ochrony prawnej, w przypadku ograniczenia zdolności do czynności prawnych
4 / godnego traktowania
5 / zgłaszania skarg i wniosków do dyrekcji Domu
6 / przyjmowania odwiedzin krewnych, znajomych oraz doświadczenia z ich strony pielęgnacji i opieki
7 / uzyskiwania wyjaśnień i informacji o relacji prawnej działalności i usług świadczonych przez Dom
8 / przebywanie poza Domem, po uprzednim zawiadomieniu dyrekcji o takim zamiarze, a w szczególnych przypadkach po uzyskaniu zgody lekarza
9 / godnego pochówku zgodnie z wyznaniem i miejscowymi zwyczajami
 
§17
 
Obowiązkiem mieszkańca Domu jest:

1 / dbałość o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz porządek w swoich rzeczach i wokół siebie
2 / przestrzeganie norm i zasad współ życia, respektowania zasady trzeźwości na terenie Domu, zapoznanie się i stosowanie regulaminu
3 / przyczynianie się do dobrej atmosfery Domu oraz prawidłowego funkcjonowania
4 / współdziałanie w miarę możliwości z personelem w zaspakajaniu swoich podstawowych potrzeb
5 / dbałość o mienie Domu
6 / ponoszenie opłat za pobyt w Domu zgodnie z obowiązującymi przepisami
7 / przestrzeganie regulaminu Domu oraz innych zarządzeń porządkowych

POSTANOWIENIA KOŃCOWE
 
§18
 
Nadzór nad Domem sprawuje Starosta Jeleniogórski
 
§19

Zmiana statutu może nastąpić w formie wymaganej dla jego nadania.

Załączniki:

Informacje

Liczba wyświetleń: 55
Utworzono dnia: 06.02.2024
Dokument opublikował:
Robert Lesicki
Podmiot udostępniający informację:
DPS Sosnówka

Historia publikacji

  • 06.02.2024 13:58, Administrator
    Dodanie załącznika: Statut_DPS.pdf
  • 06.02.2024 13:57, Administrator
    Dodanie strony: Statut